Tijdens de lessen wetenschappen komen regelmatig thema's naarboven waarbij ethische vragen gesteld kunnen worden of waar leerlingen een gevoeligheid ervaren. Je kan hierop inspelen of anticiperen door deze gesprekken op een gepland moment te organiseren. Om deze gesprekken vorm te geven werkte WetenschapsBalans materiaal uit dat gebruikt kan worden in de klas. Hieronder staan enkele voorbeelden.
De jongerenbox kaartenset kan je hier downloaden.
Bekijk ook zeker de tips voor je aan de slag gaat met het materiaal.
Grote vraag
Moet je geloven in de evolutietheorie?
In deze oefening stel je de volgende vraag aan de klasgroep.
Moet je geloven in de evolutietheorie?
Hiervoor zit je best in een cirkel, stel je als leerkracht enkel vragen, vel je geen inhoudelijk noch waarde oordeel over de ideeën van de leerlingen en begeleid je het denkproces van de groep om tot een genuanceerd antwoord te komen.
Polarisatiestelling
Is technologie de oorzaak of oplossing voor het klimaat?
In deze oefening worden twee stellingen tegenover elkaar geplaatst op een fysieke lijn (bijv. een lint of een touw). Hier:
Technologie is de oorzaak van de klimaatsverandering.
vs
Technologie is de oplossing voor de klimaatsverandering.
De leerlingen mogen zicht nu op de lijn opstellen. Zommige zullen links aansluiten, andere rechts. Een groep zal in het midden staan. Als leerkracht kan je dan vragen naar waarom leerlingen een bepaalde positie innemen. Geef hierbij voldoende aandacht aan de leerlingen in het midden. Ze hebben immers vaak een genuanceerde mening of kunnen misschien nog een extra dimensie toevoegen aan het gesprek.
Casus
Proefveld in Wetteren
Op een proefveld in Wetteren groeien genetisch gewijzigde aardappelen. Wetenschappers van de universiteit Gent hebben enkele genen van een wilde aardappelsoort ingebracht in een eetaardappel. Op die manier zal die resistent zijn tegen een schimmelziekte en zo worden chemische bestrijdingsmiddelen overbodig.
Na enkele weken klimmen een 10-tal actievoerders over de omheining van het proefveld en trekken ze verschillende aardappelplanten uit.
Hoe sta jij tegenover de actie van de actievoerders?
Waar komt hun motivatie vandaan om deze actie te ondernemen?
Hoe sta jij tegenover deze genetisch gewijzigde aardappel? Moeten we GGO's eerder aanmoedigen of afraden? Geef hiervoor enkele argumenten.